Juristutbildning i Kina satsar på rättssociologi

Håkan Hydén pratar om rättssociologi vid konferensbord i Kina.

Universitetet i Chifeng har beslutat sig för att profilera sin juristutbildning i samband med att man söker rättigheter hos Ministry of Education att undervisa för en Bachelor of law, berättar professor Håkan Hydén, hemkommen från ett besök i Kina i april.

- I denna satsning ingår att föra in ett rättssociologiskt perspektiv i juristutbildningen. Beslut väntas i början av nästa år, men man har redan fått klartecken från provinsadministrationen i Inre Mongoliet och avvaktar nu besked "från högsta ort", säger Håkan Hydén, professor i rättssociologi vid Lunds universitet.

Hjälp att använda lagen praktiskt

Tanken är att rättssociologi ska göra det lättare för de utbildade juristerna både att förstå rättens innehåll och att kunna använda den i praktiken. Därför vill Chifeng erbjuda en juristutbildning med ett rättssociologiskt perspektiv. Ämnet rättssociologi ska vara ett av de obligatoriska ämnena för att lägga en grund för att föra in rättssociologiska perspektiv i de enskilda juridiska ämnena, såsom civilrätt, straffrätt, förvaltningsrätt, processrätt, etc.

Satsningen på att integrera det rättssociologiska perspektivet i de juridiska kärnämnena blir till en unik akademisk utbildning, där kärnkompetensen är juridik men spetsad med samhällsvetenskaplig omvärldskunskap.

- Detta är något som borde införas även inom ramen för juristutbildning i Sverige och på andra håll i Västvärlden, men som på grund av tung tradition av vad juridik och rättsvetenskap är för något möter stort motstånd, säger Håkan Hydén.

Behöver utbilda sina lärare

Det är därför av stort intresse för Rättssociologiska institutionen i Lund att få tillfälle att medverka till denna utveckling i Kina som visat framsynthet genom att initiera detta samarbete mellan Lunds universitet och Kina.

Det kommer kräva att Chifeng University är berett att satsa på utbildning av sina lärare för att kunna fullfölja dessa strävanden, något som påbörjats genom Håkan Hydéns besök i Kina i april och som planeras att fortsätta med stöd av Rättssociologiska institutionen i Lund. Det är en lång väg att vandra innan målet är nått, men intresset och insikten om behovet finns där.