Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Lärare ska lyssna på barnen och ge dem en röst i klassrummet

De senaste 12 åren har de utbildat pedagoger världen över om barnets rättigheter genom sitt samarbete med Sida i utbildningsprogrammet "Child Rights, Classroom and School Management."

Per Wickenberg, studierektor vid Rättssociologiska institutionen, Lunds universitet, kom nyligen tillbaka från Indiens Kozhikode där han och hans team var på en 10-dagars uppföljningsworkshop. 

Ulf Leo, Agneta F Wångdahl och Bodil Rasmusson vid Lunds universitet och Lena Andersson på Malmö Högskola är de andra mentorerna i utbildningsprogrammet.

Teamet har utbildat 630 pedagoger från 25 länder i 21 omgångar för att initiera förändringar i sina respektive länder.

"Lärare i skolan ska vara goda förebilder och bör lära sig att arbeta på ett barnvänligt sätt genom att respektera barnen, lyssna på dem och ge dem röst i klassrummet och i sin tur i samhället ", sa Per Wickenberg till Tidning The New Indian Express.

Den 20 november uppmärksammade världen Internationella barndagen, som markerar 25-årsdagen av FN: s konvention om barnets rättigheter (CRC).

 

Läs hela artikeln: ‘Teachers Should Respect Students, Listen to Them’ - The New Indian Express

Läs mer om Child Rights, Classroom and School Management här på vår webbplats.