Stort intresse för kriminologiprogrammet bland årets gymnasieelever

Årets inspirationsdagar, där gymnasielever under två dagar bjuds in till Lunds universitet för att få information om utbildning och studentliv, lockade många att besöka kriminologiprogrammets information i Edens hörsal.

Kriminologiprogrammet presenterade sin utbildning vid fyra tillfällen som alla var välbesökta, det tredje tillfället var så pass populärt att till och med stora Edens hörsal med sina 144 platser inte räckte till, utan 30 personer fick stå och lyssna.

– Det finns alltid olika orsaker till att ett program eller ämne blir populärt, säger Anette Salling, programkoordinator och studievägledare på Kriminologiprogrammet.

– Man kan tänka sig att ämnet kriminologi får bra dragningskraft av medias bevakning av kriminologiska frågor och att dessa frågor diskuteras i samhället i stort. En annan orsak kan vara att vi har haft väldigt många duktiga studenter på programmet som nu har kommit ut på arbetsmarknaden. Jag brukar säga att våra bästa reklampelare är våra studenter.