Två veckors projekt ger unga inblick i forskning om sociala medier

De senaste två veckorna har Rättssociologiska institutionen gästats av tre gymnasieelever som valts ut av sina skolor för att vara sommarpraktikanter hos oss.

I ett samarbeta mellan Lunds universitet och Forskningsnätet Skåne får 11 sommarstipendiater tillbringa sista delen av sommarlovet ute på olika institutioner för att få en djupare inblick i forskningens värld.

Rättssociologens medarbetare har under dessa veckor fått lära känna tre ambitiösa tjejer med olika bakgrund och ett gemensamt intresse, nämligen hur sociala medier påverkar oss i vardagen.

• Matea Zovkic är 18 år och studerar ekonomi på Nicolaiskolan i Helsingborg.
  • Rebecca Martinsson är 17 år och studerar samhälle med internationell inriktning på Hässleholms tekniska skola.
  • Malin Gustavsson är 18 år och studerar samhällsvetenskapliga linjen med inriktning Media, kommunikation och information, vid Olympiaskolan i Helsingborg.

På Rättssociologen har deras handledare varit Karl Dahlstrand, som ingår i forskningsprojektet Kränkningar i en digital kontext och är knuten till forskargruppen Cybernormer.

De två veckorna har varit intensiva och tjejerna har lyckats samla in 70 svar på deras digitala enkät som bland annat tog upp könets roll på sociala medier. De har även gjort flera intervjuer, både med folk på stan i Lund och även med politiker. De har också startat en blogg där de dag för dag har berättat om deras projekt och om vad de har lärt sig.

Idag som är sista dagen på deras praktik ska de även lämna in en rapport där de redovisar och analyserar sina svar.

Vad har ni lärt er på dessa två veckor?

- Vi har fått inblick i hur andra upplever sociala medier, säger Malin.

- Och det var även intressant att se att det inte var så stor skillnad mellan åldersgrupper, säger Rebecca.

De blev även förvånande över att studien inte visade någon skillnad mellan anonyma svar och svar som inte var anonyma.

- Vi trodde folk skulle våga vara mer öppna om saker de ångrade på nätet när de fick vara anonyma, men folk var lika öppna öga mot öga, berättar Malin.

Genom samtal med olika forskare har ungdomarna även fått en inblick i ämnet rättssociologi och i hur det är att forska på ett universitet.

- Vi har också fått med oss olika studiemetoder och arbetssätt som kan vara användbara, säger Matea.

Läs bloggen på www.rattssociologi.blogg.se