Anna Lundberg

Anna Lundberg

Medicinska åldersbedömningar

• Anna Lundberg

Det är sommar 2016 och tv-programmet Uppdrag granskning sänder ett uppmärksammat avsnitt om åldersbedömningar i asylprocessen: Ålder: okänd. Reportaget utgår från flera fall där vuxna sagt sig vara barn och som en följd av det placerats med barn som de sedan utsatt för grova övergrepp. Dessa avskyvärda händelser kunde ske, låter journalisterna påskina, därför att läkare och tandläkare avstått från att genomföra medicinska åldersbedömningar i asylprocessen. Inte ett ord sägs i inslaget om risken för att barn bedöms vara vuxna och som en följd av det placeras på vuxenboenden där de inte alls får det stöd som asylsökande barn har rätt till. Inte ett ord sägs om vad vuxenbedömda barn som får avslag på sin asylansökan riskerar vid en deportation.

Sidor

Hör detta och lyssna till det : en antologi om flykt

Del av eller Kapitel i bok

Allt åt alla och Celanders förlag