Efter #metoo: "Arbetsgivarna kan inte blunda längre"

Arbetsgivare kommer att ha svårt att ducka för frågor som rör sexuella trakasserier framöver. Det är ett konkret resultat av #metoo-rörelsen, enligt Eva Schömer lektor i rättssociologi vid Lunds universitet, som intervjuats av Lunds universitets Jessica Bloem.

Utrdrag ur artikeln:

"Eva Schömer har ägnat en stor del av sin forskning åt arbetsrätt med fokus på jämställdhet och jämlikhet i arbetslivet. #metoo-rörelsen har äntligen satt fokus på förövaren istället för att skuldbelägga offret, menar hon.

– Sexuella trakasserier är inget nytt, det är inte så att det är vanligare idag än tidigare. Skillnaden är att de som trakasserats blir trodda. Det som är häftigast med #metoo är att folk nu vågar prata, säger Eva Schömer som själv skrivit på juristernas upprop #medvilkenrätt.

Att använda sexuella trakasserier som maktmedel på en arbetsplats kommer inte att bli möjligt i samma utsträckning framöver, resonerar hon."