Gymnasieelever sommarjobbar på Rättssociologen

Bild på Sherri och Isabelle

Sherri Hedström och Isabelle Jellhede tillbringar två veckor i juni vid Rättssociologiska institutionen, i ett forskningsprojekt om ersättningen som betalas ut till offer för kränkningsbrott.

Forskningsprojektet som gymnasisterna hjälper till i heter "Rättssociologisk undersökning om det allmänna rättsmedvetandet och brottsskadeersättningen. En uppföljning". och undersöker hur människor värderar brottsliga kränkningar i pengar och jämför det med kränkningsersättningen som betalas till brottsoffer.

– Just nu analyserar de enkätresultat, framför allt en öppen fråga där folk har skrivit egna kommentarer, och de hjälper mig att tolka och kategorisera svaren, säger forskningsledare Karl Dahlstrand.

– De som har svarat på enkäten säger att ersättningen ska höjas och att den ska betalas av gärningsmannen. De vill också att straffen ska bli hårdare, säger Sherri Hedström som går business management-programmet på Nicolaiskolan i Helsingborg.

Arbetstillfällena möjliggörs genom stipendier från Forskningsnätet Skåne, ett nätverk av fem vetenskapsvurmande gymnasieskolor som arbetar med att föra samman gymnasieundervisningen med forskande institutioner. Sherri Hedström och Isabelle Jellhede har aktivt ansökt om att vara på Rättssociologiska institutionen.
– Sociologi intresserar mig väldigt mycket och jag har funderat på att plugga juridik i framtiden, så det kändes som en bra matchning, säger Isabelle Jellhede, elev på samhällsprogrammet med inriktning beteendevetenskap på S:t Petri skola i Malmö.

Samarbetet med Forskningsnätet Skåne är en del i Lunds universitets uppdrag att kommunicera kunskap till samhället, den så kallade tredje uppgiften efter undervisning och forskning.