"Ingen kan lura er med snygga stapeldiagram"

Studenterna som tar examen i Kriminologi våren 2018.

STUDENTNYHETER: De nyexaminerade studenterna får peppande ord på vägen under examenshögtiden för kriminologiprogrammet som hölls i Stadshallen idag!

Idag samlades ett 30-tal studenter och deras anhöriga, samt personal från programmet, för att delta i årets examensceremoni för kriminologiprogrammet i Stadshallens konsertsal i Lund.

Festtalet till studenterna hölls av Ann-Sofie Zettergren, bibliotekarie på Samhällsvetenskapliga fakultetens bibliotek, Sambib.

Under festtalet, som hade formen av en vetenskaplig artikel, för den som var uppmärksam, beskrev Ann-Sofie Zettergren studenternas akademiska resa, från nervösa novischer till kaxiga kandidater.

– Ni kan teorierna, ni kan hitta de svar som inte alltid är uppenbara och ni kan se bortom det skenbart enkla. Ingen kan lura er med snygga stapeldiagram eller fejkade forskningsresultat längre! Det är detta som behövs idag, kanske mer än någonsin, tillsammans med förmågan att formulera och analysera problem runtom i samhället för att komma fram till hållbara lösningar på dem. Lunds universitet strävar mot att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor, det har ni också gjort i era uppsatser där ni har formulerat aktuella problem under utbildningens gång.

Studentorkestern Bleckhornen höjde stämningen med sitt spelade, vinkande och dansade av bland annat låten "Take on me" och Anna Sonander, studierektor på Rättssociologiska institutionen, hälsade från alla lärarna och pratade om de tre kompetenserna: den teoretiska, den praktiskta och den sociala som studenterna nu har med sig.

Avgångsstudenternas tal hölls av Alexandra Sjödin och Linnéa Gahm som även visade en film och "klassens spexare" Emil Fredriksson, Sofia Johansson sjöng en specialskriven sång.

Ceremonin avslutades med utdelning av programmets gåva till studenterna, fotografering och mingel för studenter och anhöriga i stadshallens foajé, ordnad av Kriminologernas Universitetsförening KUF.

Kandidatprogrammet i kriminologi är ett samarbete mellan Sociologiska institutionen och Rättssociologiska institutionen. Information om Kriminologiprogrammet finns samlad på Rättssociologiska institutionens webbplats.

Examenshögtidens program

1 juni kl 13.00.

• Välkomna! Agneta Mallén, programkoordinator kriminologiprogrammet
  • Festtal. Ann-Sofie Zettergren, kontaktbibliotekarie för sociologi, Samhällsvetenskapliga fakultetens bibliotek
  • Musik. Bleckhornen: Does your mother know?, Bleckemon, My blue heaven, Take on me, Blaze away.
  • En hälsning från lärarna. Anna Sonander, studierektor Rättssociologiska institutionen
  • Avgångsstudenternas tal. Alexandra Sjödin, Emil Fredriksson, Linnéa Gahm och Sofia Johansson.
  • Kriminologiprogrammets gåva till studenterna. Agneta Mallén, programkoordinator och Britt Marie Rönn, studievägledare kriminologiprogrammet
  • Fotografering på konsertsalens scen
  • Mingel i stadshallens foajé. Kriminologernas Universitetsförening KUF

Studenterna som tar examen i Kriminologi våren 2018.