Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Inspirerande för studenter att höra om våra olika forskningsprojekt

PANORAMADAG: Idag samlades forskare och studenter i Lunds stadshalls stora konsertsal mellan klockan 9 och 12 för en förmiddag vigd åt ämnet rättssociologi och rättssociologisk forskning.

Matthias Baier på scenen framför alla studenter.

Panoramadagen för studenter som läser rättssociologi inom kriminologiprogrammet eller som fristående kurs hålls årligen vid början av vårterminen. Syftet med panoramadagen är att informera om institutionens många rättssociologiska forskningsprojekt och att erbjuda ett första möte mellan studenter och forskare.

Skillnaden mellan kriminologi och rättssociologi

Morgonen inleddes med att Reza Banakar förklarade skillnaden mellan kriminologi och rättssociologi. Vi fick lära oss att kriminologi främst intresserar sig för anledningen till avvikande beteende, medan rättssociologi helst studerar varför de flesta människor trots allt väljer att följa rådande normer. Sedan fick institutionens forskare själva kort presentera sina projekt.

Forskning om nätkränkning, romers rättigheter och personliga assistenters arbetsvillkor

Matthias Baier berättade att forskning om civilsamhället inte tittar så mycket på vad lagen säger utan fokuserar på de regler som finns medborgare emellan. Karl Dahlstrand berättade om sina projekt som tar upp nätkränkningar, Ida Nafstad pratade om romers rättigheter och Eva Schömer berättade om sitt projekt om arbetsvillkoren för personliga assistenter. Efter en fikapaus fortsatte sedan fler forskare att berätta om sina pågående projekt och förmiddagen avslutades med en frågestund.

Lista över dagens talare:

  1. Reza Banakar
  2. Matthias Baier
  3. Karl Dahlstrand
  4. Ida Nafstad
  5. Eva Schömer
  6. Patrik Olsson
  7. Isabel Schoultz
  8. Per Wickenberg
  9. Staffan Michelson
  10. Peter Bergwall
  11. Hildur Fjola Antonsdottir
  12. Davor Vuleta

För en presentation av institutionens alla forskare gå till sidan forskare här på vår webbplats.

 

Emma Lord

 Ida Holmqvist, Omar El-Mally och Emilia Bylund läser första terminen på kriminologiprogrammet.
Ida Holmqvist, Omar El-Mally och Emilia Bylund läser första terminen på kriminologiprogrammet.

I den ringlande fikakön passade vi på att ställa några frågor till tre studenter. Ida Holmqvist, Omar El-Malli och Emilia Bylund läser första terminen på kriminologiprogrammet.

Vad tycker ni om Panoramadagen hittills?

  • Ida Holmqvist, första terminen kriminologiprogrammet:
    – Jag blir inspirerad av hur mycket det finns att göra efter att jag har gått programmet, det är inte bara hos polisen man kan jobba. Jag kan fortsätta läsa vidare och utveckla mina studier åt många håll.
  • Omar El-Malli, första terminen kriminologiprogrammet:
    – Det känns fortfarande ganska kluvet för allt är så nytt men det är intressant att de kommer in på olika alternativ om vad man kan göra efter för att specialisera sig. Det är viktigt för oss att veta.
  • Emilia Bylund, första terminen kriminologiprogrammet:
  • – Det är kul att veta hur man kan gå vidare med utbildningen sen. De olika forskningsområdena. Jag får andra tankar på vad man kan rikta in sig på eller jobba med.

Varför ville ni läsa kriminologiprogrammet?

  • – Jag läser kriminologiprogrammet för att jag tycker det är intressant varför människor blir kriminella och vad man kan göra för att stoppa det, säger Omar El-Malli.
  • – Först var jag mer inne på att läsa juridik, säger Emilia Bylund. Men så hittade jag kriminologiprogrammet och kom på att jag tyckte det var mer intressant med frågan om varför folk gör som de gör än bara juridiken i sig.
  • – Samma här, säger Ida Holmqvist. Jag var lite inne på polis innan, men hittade ämnet kriminologi och tyckte programmet innehöll många allmänbildande kurser också.