Juristutbildningen skapar en professionell identitetskris

Håkan Hydén svarar på ett inlägg av juridikstudenten Josef Svantesson i sin krönika i Dagens Juridik (29/9) "Juristutbildningen skapar en professionell identitetskris - jurister blir lätt maktens redskap.

" Personligen skulle jag vilja lyfta fram behovet av att sätta in juridiken i sin samhälleliga kontext för att lära studenterna vilka krafter och motkrafter som formar användningen av juridiken i praktiken, någonting som inte motsägs av det som Svantesson efterfrågar."

Läs hela krönikan på Dagens Juridik

Håkan Hydén är professor emeritus i rättssociologi vid Lunds universitet

Håkan Hydéns personliga sida här på Rättssociologens webbplats.