Karl Dahlstrand expertrådgivare när brottsofferersättning utreddes i Norge

Foto på Karl Dahlstrand av Emma Lord

När konsultbolaget Oxford Research på uppdrag av Norges Justitie- och beredskapsdepartement utredde effekterna av våldsofferersättning bidrog Rättssociologiska institutionens forskare Karl Dahlstrand med expertkunskaper. Han forskar bland annat på brottsofferfrågor och ersättningsrätt och undersöker allmänhetens syn på brottsofferersättning. Han har även studerat brottsofferersättning i samband med kränkning.

– Eftersom vi i den norska studien arbetade med intervjuer ser jag det som ett intressant och viktigt bidrag till mina egna kvantitativa studier som istället bygger på enkätundersökningar, säger Karl Dahlstrand.

I rapporten Virkningene av voldsoffererstatning konstaterar utredarna att få söker våldsofferersättning i Norge i förhållande till antalet anmälda våldsbrott. Orsakerna kan vara bristande information, känslan att ansökningsprocessen är påfrestande eller att gärningspersonen är närstående till brottsoffret.

Läs rapporten på norska regeringens webbplats.

Karl Dahlstrands sida i Lunds universitets forskningsportal