Lena Svenaeus expert i regeringens utredning om jämställda livsinkomster

Lena Svenaeus

Jämställdhetsminister Åsa Lindhagen (MP) har förordnat Rättssociologiska institutionens forskare Lena Svenaeus att ingå som expert i Kommissionen för jämställda livsinkomster.

Arbetsgruppen ska ta fram förslag för att jämställa kvinnors och mäns löner och sammanlagda livsinkomster, skapa jämställda arbetsplatser och främja jämnare fördelning av offentligt ekonomiskt stöd.
– Jag hoppas kunna bidra med mina erfarenheter från tiden som Jämställdhetsombudsman, då jag drev mål i Arbetsdomstolen om lika lön för lika och likvärdigt arbete - de så kallade barnmorskemålen, säger Lena Svenaeus.

Som forskare på Rättssociologiska institutionen har Lena Svenaeus undersökt vem och vad som skapar och återskapar diskriminerande löneskillnader och hur mer jämställda alternativ kan se ut och uppnås.
– Kanske är tiden äntligen mogen för att inse hur betydelsefulla de traditionella kvinnodominerade yrkena är för välfärd och överlevnad, säger hon.

I ett pressmeddelande skriver Arbetsmarknadsdepartementet att många faktorer som bidrar till ekonomisk ojämlikhet har utretts tidigare, men att det nu behövs ”insatser som riktar in sig på flera olika områden och sektorer, och som tillsammans bidrar till att de jämställdhetspolitiska målen uppnås och kvinnors ekonomiska makt stärks”.

Kommissionen för jämställda livsinkomster redovisar uppdraget senast den 20 december 2021.

Mer information om Lena Svenaeus forskning finns på hennes personliga sida.