Ny innovativ grundbok i rättssociologi

En efterlängtad introduktion i rättssociologi på svenska har lanserats i höst. Boken "Om rättssociologi" introducerar ett innovativt tankesätt som bygger på att rättssociologi utgår från fyra dimensioner.

Boken "Om rättssociologi"

De fyra dimensionerna som presenteras i boken är:

• kodifierad statsrätt
• sociala normer
• rättslig praxis
• social praxis.

Samtliga kapitel knyter an till och placeras inom dessa fyra dimen­sioner. Med kunskap om dimensionerna och deras samspel kan studenten själv ställa rätt frågor i ämnet rättssociologi, och därmed även besvara frågorna på ett bra sätt. Det här är alltså mer än en bok – det är ett verktyg. Om rättssociologi kan användas under flera år på utbildningen, även om den är en grundbok.

Om rättssociologi är den första svenska läroboken i rättssociologi på länge och mycket efterlängtad av både lärare och studenter. Den riktar sig i första hand till studenter inom rättssociologi. Tack vare sin karaktär som introduktion till ämnet är den även mycket användbar för studenter som kommer i kontakt med rättssociologi, till exempel inom sociologi, kriminologi, socialt arbete och juridik.

Boken är skriven av docent i rättssociologi Matthias Baier, docent i rättssociologi Måns Svensson och doktor i kriminologi Ida Nafstad som alla är verksamma som lärare här vid Rättssociologiska institutionen i Lund.

Bild på Ida, Måns och Matthias.
Ida Nafstad, Måns Svensson och Matthias Baier.