Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Praktikanter på Rättssociologen tittar på barns rättigheter och utsattheten för anställda

Just nu gör fem masterstudenter sin praktik på Rättssociologiska institutionen inom två olika forskningsprojekt.

Praktikanterna på Rättssociologen.
Fem masterstudenter praktiserar just nu på Rättssociologen: Tania Lutfunessa, Andrea Flack, Hannah Bowring, Sokol Xhaxho och Madeleine Collin.

Masterprogrammet i rättssociologi, SASOL, är ett tvärvetenskapligt program som ges här på Rättssociologen. Under programmets tredje termin (av fyra) har studenterna möjlighet att välja en praktikkurs på 30 högskolepoäng (läs mer på sidan Internship på vår engelska webb).

Under våren fick alla studenter på Masterprogrammet möjlighet att, inom praktikkursen, välja praktik på Rättssociologiska institutionen, antingen inom ett projekt som berör bland annat hemtjänsten eller vid forskningsinstitutet Child Rights Institute.

Hannah Bowring valde att praktisera inom Eva Schömers forskningsprojekt som handlar om arbetstagarens situation när arbetsrätt och socialrätt möts i hemmet vid personlig assistans och hemtjänst. Hannahs uppgift är att titta på situationen för den anställda i hemtjänsten.

­– Det finns en utsatthet för den anställda eftersom lagar och regler inom fältet är bristande. När du kommer hem till någon inom hemtjänsten så är det brukarens privata sfär. Men hemmet är samtidigt den anställdes arbetsplats och därför en social sfär, och detta leder till en krock mellan de två sfären, säger Hannah Bowring.

De fyra masterstudenterna Andrea Flack, Madeleine Collin, Sokol Xhaxho och Tania Lutfunessa valde att göra praktik på Child Rights Institute, CRi @ LU, ett forskarnätverk som hör till Samhällsvetenskapliga fakulteten och är placerad vid Rättssociologiska institutionen.

De fick tjuvstarta praktiken redan i slutet på maj genom att möta representanter från 16 länder i Afrika, Asien och Latinamerika när de var i Lund för en veckas workshop inom utbildning för barns rättigheter. Workshopen var en del av ett 15-årigt Sidaprogram med titeln "Child Rights, Classroom and School Management" som nu ska mynna ut i en digital plattform.

De fyra praktikstudenterna kommer att under hösten få göra konkreta insatser på olika nivåer i arbetet med att bygga upp denna nya digitala plattform som ska sprida resultat och material och ge de internationella deltagarna stöd för sin fortsatta utbildning i hemländerna.

Vad är det som är mest spännande med praktiken?

Tania Lutfunessa:
– Att vara här. Vi brukade komma som studenter, nu är vi anställda, kollegor. Det är också mycket positivt att vi delar rum, men fortfarande har vårt eget utrymme i rummet. Vi kan dela våra tankar och hjälpa varandra.

Sokol Xhaxho:
– Det är spännande att vi är här tillsammans och att vi också har möjlighet att arbeta med våra egna inriktningar för våra uppsatser kombinerat med praktikkursen och samtidigt få ut något extra genom att vara här.

Andrea Flack:
– Det är första gången kursen hålls [eftersom programmet är nytt] och det är fint att vara med och forma den för framtida studenter. Jag tror att det förväntas av oss att säga våra tankar om hur praktikkursen kan utvecklas för framtiden. För min individuella studie inom praktikkursen vill jag kombinera mitt eget intresse av ämnet säkerhet med barns rättigheter. Sedan kommer säkerhet också vara fokus för min masteruppsats och den här kursen kommer förbereda oss väl inför det arbetet.


Tania Lutfunessa:
– Och en bonus är att vi kommer få jobba med våra uppsatser i ett år istället för bara en termin. De första veckorna har vi, inom praktikkursen, gjort en litteraturöversikt och tittat på vårt specifika ämne för vår uppsats. Rustam [Rustamjon Urinboyev] har lärt oss att använda en särsklid programvara för att granska litteraturen som heter Zotero, som kommer att vara mycket användbar i framtiden.

Madeleine Collin:
– Ja, vi känner att vi har fått en extra metodkurs gratis inom praktikkursen. Du kan aldrig få tillräckligt med metod i din portfölj och det har hjälpt oss att utveckla ett mer kritiskt tillvägagångssätt. Det mest spännande är steget från att vara student och se alla människor som arbetar här i sina kontor till att nu se sig själv som en kollega och att bli ansedd som en kollega. Innan kändes det som ett jättestort steg att tänka på sig själv som en professionell akademiker, men nu känns det som om vi också är en del av detta. Vi får visa nu vad vi går för och vi behandlas som kompetenta medarbetare.

Läs mer om Masterprogrammet i rättssociologi, SASOL, på vår engelska webbplats

Läs om Child Rights Institute at Lund University  (Cri @ LU)

Läs om Eva Schömers forskning