Sara Blomqvist om arbete och karriär efter kandidatexamen i kriminologi

Sara Blomqvist. Foto: Isabel Schoultz
Sara Blomqvist under föreläsning för studenterna i kandidatprogrammet i kriminologi. Foto: Isabel Schoultz

Den sista gästföreläsaren att besöka kandidatprogrammet i kriminologi innan självkarantän blev vårens livsstilstrend var Sara Blomqvist, avgående brottsutredare på Tullkriminalenheten i Karlshamn.

Sara Blomqvist tog kandidatexamen i rättssociologi från kriminologiprogrammet vid Lunds universitet 2013. Efter föräldraledighet och ett gästspel på Polisen sökte hon jobb på Tullverkets brottsbekämpning. Att söka en tjänst hos Tullen är som att söka till polishögskolan: Du antags till en ettårig utbildning och är garanterad anställning om du klarar all teori och praktik.

Polisens och Tullens jurisdiktioner är vanligtvis separerade. Tullverket har förundersökningsrätt på gränsöverskridande brottslighet gällande varor. De arbetar främst mot smuggling av narkotika, alkohol och vapen, men det kan också vara djur eller andra varor med införselrestriktioner.
– När Tullverkets gränsskyddspersonal gör beslag i smugglingsärenden utreder tullkriminalen allting fram till åtal. Uppdagas brott som Tullverket inte har förundersökningsrätt på såsom människosmuggling, stöld eller liknande lämnas ärendet över till Polisen, säger Sara Blomqvist.

Utredare arbetar utifrån hypoteser baserade på bevismaterialet. Myndighetsdokument, övervakningsfilmer, kvitton, biljetter, förhörsprotokoll, med mera, är bitar i händelseförloppet utredaren försöker rekonstruera.

Sara Blomqvist på sin arbetsplats hos Tullverket
På sitt kontor hos Tullkriminalenheten i Karlshamn. Foto: Privat

– Man måste vara objektiv och inte bestämma sig för hur det har gått till, bara vara saklig och gå på fakta. Det är ofta jag tänkt ”Så här gick det nog till”, men så kommer ytterligare någon bevisning och allt fallerar. Då gäller det att man inte låst sig till ett händelseförlopp så att man måste börja om från början. Man blir ständigt överbevisad i det här jobbet, flexibilitet är ett måste men framförallt en orubblig objektivitet.

Hon gillar att se hur alla delar i utredningen faller på plats som i ett stort pussel; när hon har en så fullständig och tydlig bild som är möjligt över vad som kan ha hänt och hur de misstänkta har färdats. Tullens utredningar kan vara stora och involvera utländska myndigheter och misstänkta gärningsmän i flera länder. En del av utredarens utmaning är att tillsammans med åklagaren bestämma ärendets omfattning.
– Det kan vara svårt att inte föra in en massa annat i utredningen och bara hålla sig till det aktuella brottet eftersom ett brott ofta tangerar i andra olagligheter. Ibland är det jättesvårt att veta var ett brott börjar och slutar och till sist har man en så stor utredning att man den blir svårhanterlig och övermäktig, då måste man avgränsa sig.

Efter påsk börjar Sara Blomqvist en ny tjänst som förundersökningsanalytiker hos Polisen, kopplad till en enhet som utreder grova brott i nära relationer. Analytikerns jobb är att nörda ner sig i all data som inkommit i ett ärende och sedan avnörda den, så att åklagaren och rätten förstår innehållet.
– Jag känner vemod inför att lämna kollegor och Tullen, men kommer ta med mig mitt nätverk in i min nya tjänst på Polisen och väntar med spänning på vad detta tar mig.