Snabbt och lätt när institutionen presenterade sin forskning för nya studenter

Studenter i publiken på Panoramadagen 2020

Onsdag 29 januari arrangerade Rättssociologiska institutionen det årliga forskningsseminariet Panoramadagen. För institutionens nya studenter var det ett tillfälle att överblicka institutionens forskning och bredda sin kunskap om rättssociologi.

Omkring 120 studenter samlades i Lux aula för att höra om forskningsprojekt med namn som “Suspended at the Purgatory: Resistance and Legality in Northern Kurdistan”, “Between Risk and Legal Accountability. Law and the Regulation of Safety Norms in European Civil Aviation Maintenance” och “Business as usual: Corporate defence strategies against accusations of crime”. Projekttitlar sammanfattar vanligtvis studiens idé, men utan kontext kan den få vilket ämne som att verka hopplöst esoteriskt.

Under Panoramadagen har institutionens forskare möjlighet att tillgängliggöra sin forskning genom fem minuter långa, populärvetenskapliga presentationer. Cansu Bostan beskrev sin undersökning av alternativa anspråk på legalitet och legitimitet som kurderna lyfter genom sitt dagliga motstånd mot den turkiska statens makt att besluta om vem som får leva och vem som ska dö. John Woodlock förklarade sin studie av legala aspekter inom flygplansunderhåll; att underhållsmekanikers påstådda rädsla för åtal om de gör misstag kan hämma säkerhetsrapportering. Men han försäkrar att flyga är ”väldigt, väldigt, väldigt, väldigt, väldigt, väldigt, väldigt säkert och blir säkrare”. Isabel Schultz, som ägnat tre år åt en studie om hur stora företag försvarar sig mot brottsliga anklagelser, sammanfattade att kriminella beteenden kan läras i styrelserum likaväl som på gatan.

Docent Måns Svensson förklarade vad rättssociologi är. Foto: Theo Hagman-Rogowski

– Ingredienserna för bra rättssociologi är samma fyra som traditionellt behövs på ett bröllop för att det ska bli ett lyckligt äktenskap: Something old, something new, something borrowed, and something blue, sa docent Måns Svensson under sin presentation om rättssociologin som ämne.

Han förklarade att rättssociologi är baserat på 100 år gamla teorier. De som fortfarande är relevanta formulerades under industrialismens intensiva samhällsförändring. I dag befinner vi oss i en liknande situation med digitalisering, normförändringar, artificiell intelligens och sociala medier. Vidare är rättssociologi tvärvetenskapligt och lånar från juridik, sociologi, psykologi, kriminologi, med mera.

Vad är då det blå?
– Att få ”the blues” [bli deprimerad], föreslog en student i publiken.

Måns Svensson tänkte emellertid på polisen – som, likt en depression, de flesta hoppas undvika.