Studenter fick inblick i forskningens bredd under Panoramadagen

Onsdagen den 17 januari samlades studenter och forskare i Stadshallen i Lund för Rättssociologens årliga Panoramadag.

Studenter lyssnar på presentationer av forskare i Stadshallen i Lund..
Foto: Per Wickenberg

Panoramadagen är ett första möte mellan student och forskare och ger studenter insikt i den bredd som Rättssociologiska institutionens forskning erbjuder.

Studenter som läser rättssociologi, både inom kriminologiprogrammet och som fristående kurs, fick under denna förmiddag höra institutionens forskare själva berätta om sina forskningsprojekt.

Måns Svensson inledde med att förklara vad ämnet rättssociologi handlar om och sedan presenterade institutionens forskare sina projekt. Förmiddagen bjöd på presentationer om allt ifrån ansvar, skuld och säkerhet i vården till Romer som offer i svenska brottmålsdomstolar.

Håkan Hydén avslutande dagen med att knyta ihop säcken och ge sin bild av normer.

Lista över dagens talare:

1. Måns Svensson
  2. Lena Svenaeus
  3. Karl Dahlstrand
  4. Ida Nafstad
  5. Eva Schömer
  6. Per Wickenberg
  7. Cansu Bostan
  8. Patrik Olsson
  9. John Woodlock
  10. Isabel Schoultz
  11. Staffan Michelson
  12. Peter Bergwall
  13. Håkan Hydén

För en presentation av institutionens alla forskare gå till sidan forskare här på vår webbplats.