Uppmärksammad enkät om kränkningar genomförs på nytt

Karl Dahlstrand har beviljats forskningsmedel från Ulla V. Bondesons stiftelse för rättssociologisk och kriminologisk forskning för att genomföra en replikation av de två enkätstudier som låg till grund för hans avhandling "Kränkning och upprättelse. En rättssociologisk studie av kränkningsersättning till brottsoffer".

Karl Dahlstrands projekt syftar till att nu, snart tio år efter den ursprungliga enkätundersökningen, upprepa undersökningen för att se om och hur de sociala normerna, avseende hur olika kräkningar kan värderas, har förändrats. Doktorand Peter Bergwall kommer anställas som forskningsassistent för hjälpa till i forskningsprojektet som planeras att starta senare under hösten 2018.

Avhandlingen ”Kränkning och upprättelse” som visar att det finns tydliga uppfattningar hos allmänheten om vilken nivå ersättningen bör ligga på blev uppmärksammad i media och fick pris från Vetenskapssocieteten i Lund.

– Det ska bli intressant att följa upp studien, nu efter nästan tio år, och se vilket resultatet blir, säger Karl Dahlstrand.

Ulla V Bondesons stiftelse för rättssociologisk och kriminologisk forskning grundades 2009 av professor Ulla V Bondeson och syftar till att främja rättssociologisk och kriminologisk forskning i de nordiska länderna. Studier av befolkningens inställning till brott och straff, empiriska studier av rättsmedvetandet i allmänhet men också om attityder till specifika delar av rättsväsendet liksom replikationer av Ulla V Bondesons egna eller andra motsvarande studier prioriteras särskilt av stiftelsen.