Gymnasieelever på besök för att lära sig om rättssociologi

Anette Salling
Rättssociologiska institutionens studievägledare Anette Salling.

Den 4 oktober besökte elever från tre gymnasieskolor i Malmö och Lund Samhällsvetenskapliga fakultetens campus för att lära sig om rättssociologi, rättssociologisk forskning och hur det är att studera vid institutionen.

Anna Sonander öppnade informationsträffen med att välkomna eleverna till Paradiset, Samhällsvetenskapliga fakultetens campusområde. Därefter förklarade hon vad rättssociologi är.

– Vi är intresserade av förhållandet mellan rätten och samhället. Vi studerar rätten i ett socialt sammanhang. Över lag är vi intresserade av normer, både sociala och rättsliga.

Anna Sonander
Studierektor Anna Sonander disputerade 2008 med doktorsavhandlingen ”Att arbeta med barn som brottsoffer”.

För att exemplifiera gick hon igenom forskningsprojektet ”Barnets bästa i praktiken – hur svårt kan det vara?” som hon delar med Linna Ponnert, docent vid Socialhögskolan. Forskningen fokuserar på grundskolan, särskilt högstadieklasser, och utgår från FN:s konvention om barnets rättigheter.

Institutionens doktorand Oscar Björkenfeldt berättade sedan om vad en doktorand är och gör och presenterade sin forskning om journalisters utsatthet för näthat och hur det påverkar demokratier.

Oscar Björkenfeldt
Doktoranden Oscar Björkenfeldts väg in på den rättssociologiska banan gick via kriminologi, socialpsykologi och sociologi.

Avslutningsvis pratade studievägledare Anette Salling om hur det är att studera vid Lunds universitet och vad det innebär att vara student på Rättssociologiska institutionen. Bland annat vad skillnaden är mellan att gå ett program som kandidatprogrammet i kriminologi och att läsa fristående kurser.

En publikfråga gällde nödvändigheten av att läsa Matematik 2 på gymnasiet. För kriminologiprogrammet vid Lunds universitet är det inte ett krav.

– Ni kommer märka att vi har lägre behörighetskrav på kriminologiprogrammet i Lund. Anledningen till det är att vi har frågat oss om våra studenter kommer att klara utbildningen utan extra mycket matte. Ja, det kommer dem, därför har vi inte det kravet, sa Anette Salling.

Antagningsperioden för höstterminen 2023 öppnar 15 mars. Är du intresserad av att studera vid Rättssociologiska institutionen vårterminen 2023 är sista ansökningsdag 17 oktober.

Till Rättssociologiska institutionens sida för kurser och program.