Lunds kriminologiprogram är återigen Sveriges mest sökta

Lisa Flower
Lisa Flower, programkoordinator på kriminologiprogrammet, tror bland annat att många lockas av samarbetet mellan ämnena sociologi och rättssociologi. Foto: Emma Lord

Då var anmälningsstatistiken sammanställd för alla som sökt utbildningar till hösten 2022 och Kandidatprogrammet i kriminologi på Lunds universitet blev återigen är det mest sökta kriminologiprogrammet i Sverige (sett till totalt antal sökande).

Kriminologiprogrammet i Lund fick 3441 sökande till programmets 85 platser, varav 613 sökte programmet som sitt förstahandsval. Detta gör vårt kandidatprogram i kriminologi till det mest sökta i landet. Stockholms kriminologiprogram hade 2981 sökande totalt, Örebro hade 2886, Gävle 2688 och Malmö 2394.

Lisa Flower är lärare och programkoordinator på kriminologiprogrammet i Lund.

Varför tror du att Lunds kriminologiprogram lockar flest sökande?

– Jag tror att många vill läsa i Lund eftersom det är ett fantastiskt universitet och en fantastisk stad. Dessutom är vi det enda programmet som har ett samarbete mellan ämnena sociologi och rättssociologi vilket studenterna gillar. Vi har även otroligt duktiga och taggade personal på programmet som ser fram emot de nya studenterna varje augusti!

Kriminologiprogrammet i Lund är ett samarbete mellan Sociologiska institutionen och Rättssociologiska institutionen. Studenter på programmet väljer antingen sociologi eller rättssociologi som huvudområde och läser kurser på båda institutioner som ligger knappt 100 meter från varann i Lunds universitets vackra campusområde "Paradiset".

Rättssociologi fortsatt populäraste kursen vid Lunds universitet

Av Theo Hagman-Rogowski

Även i år hade kursen Rättssociologi: Grundkurs. Distanskurs flest sökande bland Lunds universitets fristående kurser. Med 1289 ansökningar var det också den näst mest sökta fristående kursen i Sverige kategoriserad under sociologi.

Barnkonventionen, barns rätt och global hälsa och Rättssociologi: Introduktion. Distanskurs hade båda över 400 sökande. Till Masterprogrammet i rättssociologi sökte 232 personer varav 85 hade det som första val.