Varför hatbrott med antiziganistiska motiv inte klaras upp

Hatbrott är en del av många romers vardag och påfallande ofta är det barn som drabbas. Samtidigt är anmälnings- och uppklaringsfrekvensen mycket låg.

Det framkommer i dag i två rapporter om hatbrott som Kommissionen mot antiziganism har beställt. Detta skriver Kommissionen mot antiziganism i ett pressmeddelande.

Imorgon diskuteras åtgärder mot antiziganistiska hatbrott vid ett rundabordssamtal i Malmö.

Isabel Schoultz, fil. dr i kriminologi vid Rättssociologiska institutionen, Lunds universitet, har analyserat varför polisanmälda hatbrott med antiziganistiska motiv inte klaras upp i högre utsträckning. Rapporterna publiceras idag.