Yrkesfolk samlades för att prata om praktik inom rättssociologi och kriminologi

Catarina Persson och Anna Olsson

Den 17 mars samlades myndighetsrepresentanter i Gamla biskopshuset på praktikerträff för att dela erfarenheter och information om praktikkursen på Rättssociologiska institutionen. Även studenter på kriminologiprogrammet och deras handledare berättade om sina erfarenheter av praktiken.

Rättssociologiska institutionens studierektor Anna Sonander inledde med att informera om praktikerträffen, studenternas olika kompetensområden och vilken nytta praktikkursen har för alla parter. Hon betonade att träffen är en bra möjlighet att knyta kontakter och dela erfarenheter.

– Praktiken är en överenskommelse mellan studenter och handledare där våra studenter får komma ut i arbetslivet och få en chans att omsätta den vetenskapliga kompetensen som man förvärvat i praktik, säger Anna Sonander.

Kriminologistudenten Ann-Sofie Taskanen gjorde praktik inom kriminalvården. Här med praktikhandledare och klienthandläggare på anstalten Tygelsjö, Danijela Tomasovic
Kriminologistudenten Ann-Sofie Tanskanen t.h gjorde praktik inom kriminalvården. – Vi vill att andra ska få insyn i vår verksamhet så vi var positivt inställda till praktik, säger säger Danijela Tomasovic t.v, praktikhandledare och klienthandläggare på anstalten Tygelsjö.

Varje hösttermin öppnar praktiken upp möjligheter för studenter som läst minst 120 högskolepoäng att söka praktik inom en självvald organisation. En som gjorde detta var Anna Olsson som praktiserade på Burlövs kommunförvaltning. Där fick hon bland annat arbeta med att göra en lägesbild av kommunen och sedan även presentera sitt resultat för samtliga ledningsgrupper.

– Det känns viktigt att få komma ut i arbetslivet. Jag fick arbeta självständigt och ta hjälp internt inom kommunen och externt så som hos polisen med vad en lägesbild kan innehålla, vilket var både intressant och lärorikt, säger Anna Olsson.

Catarina Persson som var handledare förklarade att praktiken innebär en ömsesidig vinst för såväl praktikanten som för arbetsgivare. En avgörande detalj under praktiken är vikten av konkreta och viktiga uppgifter och att det ger ett mervärde för alla parter att inkludera studenten i organisationen.

– De kommer med nyfikenhet och frågeställningar som man kanske inte själv reflekterat över. Det blir som en extra hand och en extra hjärna. Praktikanten kan göra uppgifter som är viktiga och högst relevanta som vi själva kanske inte har tid för. Det är en win-win med praktik, säger Catarina Persson, utredare inom brottsförebyggande arbete och barnrätt i Burlövs kommun.

Besök Rättssociologiska institutionens kurssidor för arbetslivspraktik för att läsa mer om kurserna.

Rättssociologi arbetslivspraktik (RÄSA40)

Kriminologi: Arbetslivspraktik (KRIA36)