Bild på Håkan Hydén.

Håkan Hydén

Professor emeritus

Bild på Håkan Hydén.

Jakten på fildelare har svag acceptans i samhället

• Måns Svensson
  • Håkan Hydén
  • Stefan Larsson

Summary, in English

Det rättssociologiska projektet Cybernormer vid Lunds universitet undersöker normbildningsprocesser (rättsliga och sociala) som uppstår i informationsteknologins kölvatten. Forskarna Håkan Hydén, Stefan Larsson och Måns Svensson redovisar resultat från en färsk undersökning och menar att vare sig rättegången mot The Pirate Bay eller införandet av Ipredlagen har förändrat de tillåtande sociala normerna i förhållande till olaglig fildelning. Däremot avstår fler unga människor idag än vad som var fallet i början av året från att fildela. Det gör de på grund av rädslan att åka fast och straffas. Lagar som inte backas upp av sociala normer har små möjligheter att bli långsiktigt framgångsrika, menar forskarna.

• Rättssociologiska institutionen

2009-10-22