Bild på Håkan Hydén.

Håkan Hydén

Professor emeritus

Bild på Håkan Hydén.

FRAMTIDSBOKEN: Volym 1.0 ”The Darling Conceptions of Your Time”

• Håkan Hydén
  • Stefan Larsson
  • Dennis Töllborg

Summary, in English

"It is not the eyes that fool you, it’s not the ears that can’t hear

It’s the darling conceptions of your time that makes you feel this way"

Detta sjunger 1600-talsastronomen Galileo Galilei i en av FRAMTIDSBOKENS artiklar, och alla sex ingående artiklar kretsar kring konceptuella problem knutna till vår tid och ett samhälle som är mer och mer uppkopplat. Dessa dilemman är såväl juridiska som tankemässiga och har att göra med en samhällsförändring knuten till en digital revolution. I förordet frågar sig Håkan Hydén varför det finns så mycket science fiction och så lite social fiction? Varför är det så svårt att föreställa sig ett framtida samhälle här på jorden? Varför är det rentav så svårt att förstå dagens? FRAMTIDSBOKEN: Volym 1.0, med en undertitel som är just ”The Darling Conceptions of Your Time”, föddes med tanken om behovet av att tänka i nya banor.

För varje tid finns det favoritföreställningar som går igen i dess kultur och ideologier. Denna bok diskuterar några av dessa. Samtidigt är detta bara volym 1.0 i något som är tänkt att bli en rad av volymer med olika deltagande författare. Det behövs många fler för att vi ska ha en möjlighet att förstå den samtid vi lever i. Att teckna vår samtid sedd med en friare blick är en början. För det är först genom att förstå att vi är på väg in i något nytt och de möjligheter detta ger, som vi skapar handlingsalternativ i nutid.

• Rättssociologiska institutionen

Volym