Isabel Schoultz

• Magnus Hörnqvist
  • Anders Nilsson
  • Henrik Tham

Det här är en vänbok till, av och om Janne Flyghed, professor i kriminologi vid Stockholms universitet. Vi har samlat ett urval av hans texter, tematiserade efter forskningsområde och med introduktioner av bokens redaktörer. Att det är en vänbok i bokstavlig mening understryks av bokens inledande och avlutande kapitel, skrivna av Jannes barn respektive vännen och författaren Björn Larsson.
I ett försök att sammanfatta Jannes vetenskapliga bidrag har boken fått namnet I rättsstatens sprickor. Under sin karriär har han forskat om spioneri, terrorism och organiserad brottslighet, hela tiden synat rättsstaten i sömmarna och blottlagt dess sprickor; sprickor som uppstod då politisk effektivitet ställdes mot medborgarnas integritet.

Avdelning/ar

• Rättssociologiska institutionen