Patrik Olsson porträttfoto

Patrik Olsson

Universitetslektor

Patrik Olsson porträttfoto

Att omsätta lag i handling : Polisens förutsättningar i det professionella handlingsutrymmet

• Anna Sonander
  • Patrik Olsson

Redaktör

• Sonander Anna
  • Ponnert Lina

I kapitlet resoneras utifrån ett rättssociologiskt perspektiv, kring vilka möjligheter barnkonventionen som lag har att förändra yrkesverksammas arbete i praktiken, med poliser som exempel. Poliser kan, liksom flera andra offentligt anställda tjänstepersoner, ses som ”gräsrotsbyråkrater” vars handlingsutrymme påverkas och styrs av en mängd andra faktorer förutom lagstiftning. I kapitlet diskuteras bland annat kompetens och resurser som viktiga faktorer för barnkonventions möjligheter att få genomslag i polisens arbete med barn.

Avdelning/ar

• Rättssociologiska institutionen

2019-11-15

Svenska