Peter Bergwall

Affilierad forskare

Peter Bergwall

The Stepchild Controversy : Unfortunate Dichotomies in Socio-Legal Theory

Styvbarnskontroversen: beklagliga dikotomier i rättssociologisk teori

• Peter Bergwall

Redaktör

• Håkan Hydén
  • Roger Cotterrell
  • David Nelken
  • Ulrike Schultz

Kapitlet handlar om beklagliga dikotomier i rättssociologisk teori, som till exempel dikotomin rätt/samhälle. Upprätthållandet av sådana dikotomier hämmar rättssociologisk teoriutveckling. Kapitlet tar sin utgångspunkt i en debatt som initierades 1998 av Reza Banakar och som handlade om vad Banakar ansåg vara den rättssociologiska teorins underutvecklade tillstånd, eller rättssociologins identitetskris som styvbarn till juridik och sociologi. De flesta av inspelen i debatten accepterar dikotomin rätt/samhälle, det vill säga en syn på rätten som teoretiskt frikopplad från samhället. I kapitlet hävdas att detta är ett misstag och att vi istället bör inse att rätten är djupt invecklad i allt samhällsliv. Rättssociologin bör fokusera på att att studera normativitet i samhället och utgå från att rätten först och främst är ett socialt fenomen och inte ett slutet system, avskuret från övriga samhället. Mina argument är influerade av den vetenskapsfilosofiska riktningen kritisk realism.

• Rättssociologiska institutionen

2023-02-23

Sidor

Publikation/Tidskrift/Serie