Per Wickenberg
Professor emeritus
Normstödjande strukturer : Miljötematiken börjar slå rot i skolan
Norm Supporting Structures : The Environmental Theme Begins to take Root in Schools
Författare
Summary, in Swedish
I december 1990 antog riksdagen i Sverige ett miljötillägg i skollagens s k portalparagraf: "Var och en som verkar inom skolan skall främja? respekt för vår gemensamma miljö." Alltså: Alla som verkar i skolan ska nu ta sig an den nya miljötematiken i samhället. Strax därefter tillsatte regeringen en ny läroplanskommitté med ett tydligt miljöuppdrag.
I juni 1992, vid FN:s stora världsmiljömöte UNCED i Rio de Janeiro, antogs handlingsprogrammet Agenda 21 om en hållbar utveckling. Utbildning utgör ett väsentligt inslag i Agenda 21.
På lokal nivå i Sverige har efterhand ett allt starkare miljöengagemang vuxit fram.
Vad sker när dessa tre påverkansströmmar möts i skolan? Avhandlingen behandlar mötet mellan dessa påverkansprocesser och analyserar skeendet framför allt utifrån konkreta fallstudier av ?avancerad praktik? mellan 1993-99. Vilken roll kan eldsjälar och normstödjande strukturer spela i sammanhanget?
Avdelning/ar
- Rättssociologiska institutionen
Publiceringsår
1999
Språk
Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie
Lund Studies in Sociology of Law
Volym
No 5
Fulltext
Dokumenttyp
Doktorsavhandling
Förlag
Lund University
Ämne
- Law and Society
Nyckelord
- schools
- environmental education
- lifeworld
- very dedicated actors (souls of fire)
- environment
- sustainable development
- advanced practice
- system
- phronesis
- normative action
- norm supporting structures
- law
- sociology of law
- Sociology
- act on education
- learning for sustainability
- norm
- teachers
- Agenda 21
- Sociologi
- rättssociologiska enheten
Status
Published
Handledare
- [unknown] [unknown]
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISSN: 1403-7246
- ISBN: 91-89078-78-0
- ISRN: LUSADG/SARS--99/1020--SE
Försvarsdatum
21 maj 1999
Försvarstid
10:15
Försvarsplats
Carolinasalen, Kungshuset, 14.15
Opponent
- Hanne Petersen (Professor)