Per Wickenberg

Professor emeritus

Per Wickenberg

Barns rättigheter i skolmiljö : Från internationella initiativ till lokal praktik i skolmiljö

• Ulf Leo
  • Bodil Rasmusson
  • Per Wickenberg

Redaktör

• Lina Ponnert
  • Anna Sonander

FN:s konvention om barnets rättigheter är en internationell överenskommelse, beslutad 1989, som fått stort inflytande på barnpolitik och lagstiftning i många av världens länder. Vi presenterar här några erfarenheter från ett mångårigt utbild-
ningsprogram om barns rättigheter inom utbildningssektorn, finansierat av Sida och genomfört av Lunds universitet. Författarna har medverkat i programmet som lärare och har genom åren besökt ett 20-tal länder och fått nära inblick i förändringsarbeten på skilda administrativa nivåer i dessa länders skolsystem. Kunskaper om hur implementering kan gå till i andra länder och världsdelar ger perspektiv på utvecklingen i Sverige.

Avdelning/ar

• Rättssociologiska institutionen
  • Socialhögskolan

Publiceringsår