Per Wickenberg
Professor emeritus
Elevinflytande i Lomma kommuns skolor (skolår 7-9). Sammanställning av empiriskt material insamlat genom kvalitativa intervjuer med elever, lärare och rektorer vid två olika skolor juni månad 2005
Författare
Summary, in Swedish
Föreliggande rapport handlar om demokrati, delaktighet och inflytande i två av Lomma kommuns grundskolor. Elevers rättigheter till inflytande finns föreskrivet i barnkonventionen, skollagen, kommunala styrdokument, samt i enskilda skolors lokala vardag. Vad innebär elevinflytande? Hur gestaltas elevinflytandet, formellt och informellt? Hur upplever elever möjligheterna till delaktighet i undervisningen? Skiljer sig förhållningssättet till elevinflytande mellan olika lärare och rektorer? Detta är frågor som diskuterats med elevgrupper, lärargrupper samt med skolornas rektorer. Resultaten från samtalen visar på svårigheterna med att uppnå reellt elevinflytande. Hur skall man då gå vidare i riktning mot målen?
Avdelning/ar
- Rättssociologiska institutionen
Publiceringsår
2005
Språk
Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie
Research Report in Sociology of Law
Dokumenttyp
Rapport
Förlag
Sociology of Law, Lund University
Ämne
- Law and Society
Nyckelord
- rättssociologiska enheten
- sociology of law
- Demokrati
- Delaktighet
- Elevrättigheter
- Rättssociologi
- Grundskolan
- Elevinflytande
Status
Published
Report number
2005:4
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISSN: 1404-1030
- ISBN: 91-7267-201-3