Ana Maria Vargas Falla

Studierektor för grundutbildningen

Ana Maria Vargas Falla

Kuba är under stor press

• Ana Maria Vargas Falla
  • Kim Strömberg

Summary, in English

Möjligheten för kubaner att resa utomlands är en viktig symbolfråga och en av de rättigheter som det kubanska folket efterfrågat. Att fler reformer genomförs på Kuba den närmaste tiden är, som vi ser det, självklart. Utvecklingen går inte att skruva tillbaka.

Sannolikt är resereformen bara början på ett liberalare Kuba. Det kommer ytterligare att aktualiseras när de som styrt landet sedan revolutionen 1959 måste ersättas inom de närmaste åren.

De reformer som skedde innan den nya resereformen antogs fokuserade på ekonomisk liberalism. Resereformen är ett trendbrott genom att den fokuserar på medborgerliga rättigheter. Förhoppningsvis är det ett steg på vägen också mot ökad åsiktsfrihet, pressfrihet och rätten att fritt välja politiska ledare.

• Rättssociologiska institutionen

2013-03-25