Expertkunskap som grund för rättsliga avgöranden

Hur domstolars beslutsfattande påverkas av experter.

Externt finansierat av Vetenskapsrådet.

Karsten Åström leder forskningsprojektet ”Expertkunskap som grund för rättsliga avgöranden – En studie av hur professionell kunskap överförs till och används av jurister vid beslutsfattande i domstol” tillsammans med Eva Friis.

Det övergripande syftet med studien är att beskriva och analysera svenska domstolars beslutsfattande i tre typer av mål; brott mot liv och hälsa, socialt bistånd och mål enligt Plan- och bygglagen (PBL). Forskningsfrågan är hur kunskap som grundas i andra källor än rättskällor och produceras med andra metoder än juridisk metod överförs och läggs till grund för argumentation och beslutsfattande i domstol.

Forskare på projektet

Karsten Åström