Marie Leth-Espensen, privat foto

Marie Leth-Espensen

Affilierad forskare

Marie Leth-Espensen, privat foto

Animals and the Politics of Suffering : Essays on Law, Care and Interspecies Relations

• Marie Leth-Espensen

Syftet med denna sammanläggningsavhandling är att belysa de etiska, juridiska och politiska konsekvenserna av olika försök att hantera lidande hos djur orsakat av industriell djurproduktion. På basis av kvalitativa studier utförda i Danmark undersöker avhandlingen hur skötseln av lantbruksdjur förhandlas inom olika sociala domäner. För detta ändamål använder avhandlingen rättssociologiska och tvärvetenskaplig forskning om människa-djur relationer och interspecies politics. Utifrån tre teman – synlighet/osynlighet, bevittnande och omsorg som etisk skyldighet – analyseras olika strategier för att hantera lidandet hos icke-mänskliga djur.

Artikel I beskriver den rättssociologiska forskningens bidrag till studiet av rättens antropocentrism genom att förena den senaste utvecklingen inom ’mer-än-mänskliga’ forskning med djurrätt (animal law). Vidare presenteras hur den empiriska traditionen inom rättssociologin kan föra studiet av rätt närmare en multispecies förståelse av världen.

Artikel II tar upp regleringen av danskt jordbruk i syfte att förbättra djurskydd. Utifrån intervjuer med danska djurskyddsinspektörer och inspektionsrapporter analyseras hur hanteringen av lidande hos lantbruksdjur förhandlas i gränslandet mellan rättsregler och byråkratiska förfaranden.

Artikel III undersöker de senaste trenderna som New Carnivorism och gör-det-själv (DIY) slakt i en dansk kontext mot bakgrund av ett växande obehag i samhället med att döda djur. Baserat på Carol Adams koncept om den frånvarande referenten bidrar artikeln med en mer nyanserad förståelse för hur djurens synlighet och osynlighet spelar ut i främjandet av ’ansvarsfullt’ köttätande.

Artikel IV undersöker den förkroppsligade praxis som är förknippad med att skapa en fristad (sanctuary) för tidigare lantbruksdjur. Med utgångspunkt i María Puig de la Bellacasas koncept om ethical doings utforskar artikeln fristädernas utmaningar och ambitioner att skapa goda levnadsvillkor för alla djur.

Sammantaget analyserar avhandlingens empiriska studier olika aspekter av lidandets politik som kännetecknar de vanliga sätten man söker hantera situationen för lantbruksdjur inom industrialiserad livsmedelsproduktion. Slutligen bidrar avhandlingen till diskussionen om att övervinna nuvarande läge genom att betona behovet av att utveckla alternativa idéer om omsorg mellan arter.

Avdelning/ar

• Rättssociologiska institutionen