Erfarenhetsutbyte mellan praktikplatsannordnare tyder på lyckad praktikperiod

En kvinna bakom ett podium framför en presentation.
Lovisa Pigg presenterar under Rättssociologiska institutionens praktikerträff 2024.

Den 15 mars öppnade ansökningsperioden till kurser och program som börjar höstterminen 2024. Samtidigt samlades praktikhandledare från en mångfald organisationer i Gamla Biskopshuset i Lund. Den årliga praktikerträffen är en plattform för att dela erfarenheter och insikter om de viktiga praktikkurserna som anordnas av Rättssociologiska institutionen.

Studenten Lovisa Pigg berättade om utmaningar och framgångar under sin tid hos Polisen i Helsingborg och om hur teoretisk kunskap kan tillämpas i praktiken. Studenter kan bidra med ett viktigt akademiskt tänk och evidensbaserad kunskap. För myndigheter och privata företag kan detta bli både tidsbesparande och bidra till verksamhetens utveckling.

Handledarna delade med sig av sina observationer och reflektioner över studenternas utveckling och prestationer under praktiken och organisationen hur de förberett sig för att ta emot en praktikant.

Besök Rättssociologiska institutionens utbildningssidor för att läsa om alla våra kurser och program.