Antagningstatistik och mer om programmet

Här får du veta mer om till exempel antagning, examen, utlandsstudier och praktik

Behörighet

För behörighet till utbildningen krävs förutom grundläggande behörighet (slutbetyg från gymnasieskolan), även särskild behörighet i form av Matematik A eller Matematik 1a/1b/1c och Samhällskunskap A eller Samhällskunskap 1b/1a1 samt 1a2 (områdesbehörighet 5/A5).

Antagningsstatistik

HT 2020
BI (betyg) 20.85
BII (betyg) 20.10
HP (högskoleprov) 1,25

HT 2019
BI (betyg) 19,84
BII (betyg) 19,39
HP (högskoleprov) 1,10

HT 2018
BI (betyg) 19,11
BII (betyg) 18,15
HP (högskoleprov) 1,05

HT 2017
BI (betyg) 18,88
BII (betyg) 18,57
HP (högskoleprov) 1,10

Länk till antagningspoäng på lu.se

Urval

66% av de som antas till utbildningen tillhör urvalsgruppen Betyg, resterande 34% tillhör urvalsgruppen Högskoleprov.
Information om Högskoleprovet

Anmälan

Kandidatprogrammet i kriminologi ges med början höstterminer. Anmälan ska göras på www.antagning.se under anmälningsperioden 15 mars-15 april.

Examen

Utbildningen leder till en Filosofie kandidatexamen i kriminologi, med valbart huvudområde sociologi eller rättssociologi. När studenterna tar examen så har de alltså en gemensam bas, men skiljer sig i och med de valbara momenten åt i fördjupning och breddning.

Utlandsstudier och praktik

Inom ramen för Kriminologiprogrammet finns mycket goda möjlighet att åka utomlands och studera en termin. Man kan åka iväg på utbyten inom eller utanför Europa och läsa kurser inom det kriminologiska området eller i andra valfria ämnen som kompletterar utbildningen.

Utbildningen erbjuder också möjlighet att göra en termins praktik ute på en arbetsplats. Val av arbetsplats är relativt fritt, men de arbetsuppgifter man tar sig an ska vara relaterade till utbildningens kriminologiska område. Praktiken behöver inte vara förlagd till Lund eftersom kommunikation och examination under praktikterminens gång sker på distans via Internet. Det går också att göra praktik utomlands och på så sätt förena möjligheten till praktik och utlandsvistelse. Läs Majas berättelse om sin praktik.

Fler frågor?

Nyfiken på programmet. Vanliga frågor om programmet.

Redan student på kriminologiprogrammet. Vanliga frågor.

Kriminologiprogrammet är ett samarbete mellan Sociologen och Rättssociologen. Till Sociologiska institutionens webbplats.