Ann-Sofie har alltid intresserat sig för brottslighet

Studentporträtt, Ann-Sofie Tanskanen

Varför började du att läsa kriminologiprogrammet?
Jag valde att läsa kriminologiprogrammet för att brottslighet alltid har intresserat mig. Jag fascineras av hur människor som begår brott tänker och hur man kan förebygga brottslighet. Jag har alltid varit intresserad av det okända, till exempel varför människor avviker från sociala normer. Jag tänker att det kanske finns mer bakom det än att man bara blir stämplad. Jag har alltid velat jobba med människor på ett brottsförebyggande vis så jag kände att det var ett relevant program.

Vilken termin läser du nu?
Sjätte terminen. Jag började läsa 2020 och tar examen nu sommaren 2023.

Vad är det bästa med utbildningen?
En sak som stack ut var femte terminen då vi bland annat kunde välja att göra praktik. Jag fick smak för hur det kan vara ute i arbetslivet som kriminolog och att det var spännande att konkret använda teorierna jag lärt mig. Oavsett vilket yrke jag har känns det som att jag fått en ordentlig teoretisk grund på kriminologiprogrammet. Förmågan att tänka analytiskt och förhålla sig kritiskt till det man läser. Om man till exempel hör nyheter om brottslighet kan man applicera teorier från programmet och inse att media kanske ger en osann bild ibland.

Vad vill du jobba med efter utbildningen?
Drömmen är att bli utredare och fördjupa sig i olika fall. Men inledningsvis ser det ut som att det blir inom kriminalvården där jag praktiserade förra terminen. Som kriminolog passar man perfekt in där och ens kunskaper är relevanta och värdesätts. Man får jobba med människor vilket är något jag alltid har riktat in mig på. Utbildningen har gett mig en bredd och att man inte är bunden till en titel. Det känns som att fantasin lite sätter gränsen för man kan ta vägen efter examen om det så är inom kommun, myndighet eller den privata sektorn.

Fakta: Ann-Sofie

Född: 2001