Charlotte Palmstierna prisas för lagkommentar till barnkonventionen

Charlotte Palmstierna och den svenska lagboken

Rättssociologiska institutionens doktorand Charlotte Palmstierna har fått utmärkelsen Årets verk av Norstedts juridik för Karnovkommentaren till barnkonventionen. En Karnov lagkommentar publiceras parallellt med aktuell lagstiftning och uppdateras ofta. Kommentaren är koncis och meningen är att läsaren ska få en översikt för fortsatt efterforskning.

Norstedts juridik skriver bland annat att lagkommentaren Charlotte Palmstierna skrivit med tre kollegor är ett omfattande och balanserat verk som rättsliga ombud och deras klienter kan ha nytta av. ”Till syvende och sist handlar det om något så viktigt som att säkerställa barns rättigheter”.

– Det som sticker ut och som blivit resultatet av inkorporeringen är att man börjar se ett helhetsperspektiv. De mänskliga rättigheterna hänger intimt samman, inte bara artiklarna i barnkonventionen utan också i förhållande till grundläggande konventioner för mänskliga rättigheter, sa Charlotte Palmstierna till Alexandra Åqvist, VD för Norstedts juridik, på frågan om effekterna av att barnkonventionen lagstadgades i Sverige 2020. Det rapporterar Nordstedts juridiks webbnyheter.

Charlotte Palmstierna har tillfälligt uppehåll i forskarstudierna för arbete som utredare på Institutet för mänskliga rättigheter.