Kriminologistudenter lärde sig om arbetslivet efter studierna

Anna-Karin Boije
Anna-Karin Boije, lokalpolischef i Lund, en av talarna på årets temadag

Den 9 mars besökte kriminologistudenter temadagen Arbetsliv på gång. Till evenemanget kom flera yrkesutövare för att berätta om arbetsplatser och jobb relevanta för personer med kriminologiexamen.

Programkoordinator Patrik Olsson öppnade upp informationsträffen med att välkomna studenter och gäster till LUX Aula. Han lyfte bland annat kompetensen och möjligheterna studenterna har efter examen.

Anna Nordin
På länk, Anna Nordin, brottsförebyggande samordnare vid Länsstyrelsen Skåne

Anna Nordin från Länsstyrelsen var först ut att tala. Hon berättade om sin bakgrund inom Kristianstads kommun med brottsförebyggande verksamhet och om sitt nuvarande jobb som samordnare på Länsstyrelsen. Hon pratade om vikten av samverkan och åtkomsten till brottsförebyggande arenor.
– Det är basalt att alla förvaltningar samarbetar när det gäller allt från skolan och fastigheter till alla slags kommunala angelägenheter.

Otto Tylberg och Silvana Jancevska
Otto Tylberg och Silvana Jancevska från Kriminalvården

Från kriminalvården kom Otto Tylberg och Silvana Jancevska och berättade om verksamheter inom frivård, som är kriminalvård ute i samhället. De förklarade olika metoder och begrepp de använder och vad straff i frivården betyder för de dömda.

Lokalpolischefen i Lund, Anna-Karin Boije berättade sedan om polisens arbete. Hon pekade på att brottsförebyggande åtgärder skapar ett tryggare och säkrare samhälle. Även hon betonade vikten av samverkan mellan myndigheter, kommuner och organisationer.
– Vi inom polisen har tillsammans med bland annat Länsstyrelsen, MSB, kommun och sjukvård en viktig samhällsroll.

Även Akademikerförbundet SSR:s studentombudsman Carl Larsson var på plats. Han pratade om lönenivåer inom relevanta branscher och fördelarna med att vara fackligt ansluten.

Linnéa Möller, kriminologistudent

I publiken satt kriminologistudenten Linnéa Möller, som läser sjätte terminen på programmet. Hon var positivt inställd till arbetslivet efter studierna och tillade:
– Jag skulle vilja jobba som utredare någonstans. Under femte terminen gjorde jag praktik hos polisen vilket var givande. Jag gillade de mer analytiska delarna så nu vill jag mer åt det hållet.

Den femte terminen på kriminologiprogrammet innebär flera olika möjligheter. Antingen går det att läsa valfritt ämne, en utbytestermin på universitet utomlands, eller praktisera på en arbetsplats inom utbildningens område.