Lunds Universitets har Sveriges mest sökta kriminologiutbildning för femte året i rad

Genrebild forskning

Statistik från den senaste ansökningsperioden visar att kriminologiprogrammet vid Lunds universitet inför höstterminen 2023 återigen har flest sökande av alla utbildningar i ämnet.

Antalet sökande till Kandidatprogram i kriminologi för höstterminen 2023 var 3078, varav 523 förstahandssökande. Det gör att programmet är Sveriges mest ansökta kriminologiutbildning för femte året i rad, och det fjärde mest sökta programmet vid Lunds universitet, enligt Universitets- och högskolerådets antagningsstatistik.

Kriminologiutbildningen i Lund samorganiseras av Rättssociologiska institutionen och Sociologiska institutionen är det enda programmet som har ett samarbete mellan de två ämnena. Under utbildningen får studenten möjlighet att välja fokusområde och uppmuntras till utlandsstudier och praktik.

Grundkursen i rättssociologi på distans var även den fortsatt populär som den näst mest sökta fristående kursen vid Lunds universitet med 1107 sökande, varav 107 förstahandssökande.

Totalt sökte 65 618 personer till studier vid Lunds universitet inför höstterminen 2023, varav 28 557 hade Lunds Universitet som sitt förstahandsval.