Storslam för Rättssociologen i studenttävling mot skjutvapenvåld

Matilda Wewel på scen under konferensen "Mot väpnat våld i Sverige".
Matilda Wewel som går på kriminologiprogrammet med inriktning mot rättssociologi berättar om sitt tävlingsbidrag från konferensscenen.

Samtliga vinnare i en studenttävling har koppling till Rättssociologiska institutionen. De prisas för sina förslag om preventiva åtgärder mot skjutvapenvåld i Sverige.

Inför konferensen ”Mot väpnat våld i Sverige” utlyste arrangören en nationell studenttävling om strategiska förslag för att stoppa skjutvapenvåldet i Sverige. När tävlingskommittén i början av november presenterade de tre vinnarna framkom det att alla har koppling till Rättssociologiska institutionen vid Lunds universitet.

Två av vinnarna, Matilda Wewel och Liridonja Hajra, läser på Lunds universitets kandidatprogram i kriminologi som samorganiseras av Rättssociologiska institutionen och Sociologiska institutionen.

Matilda Wewels bidrag går ut på att använda preventiv medling riktad till gängkriminellas familj och vänner. Genom att specialutbildade medlare skapar relationer till personer närstående huvudpersonerna i en gängkonflikt är det med hjälp av polis, socialtjänst och civilsamhället möjligt att deskalera konflikten, förhindra nyrekrytering och minska risken för framtida våldsaktioner.

Liridonja Hajra lämnade in ett förslag om att den som frivilligt överlämnar ett illegalt vapen till polisen får både amnesti och en ekonomisk belöning. Detta i kombination med fler tulltjänstemän kan leda till färre skjutvapen på gatorna och minskad införsel av illegala vapen. I förlängningen skulle även skjutningarna minska.

Den tredje vinnaren är Flynn Norlin, kriminologistudent vid Örebro universitet som läser rättssociologi i Lund på distans. Hans strategi för att minska skjutvapenvåldet innebär fler poliser i yttre tjänst som arbetar trygghetsskapande, i synnerhet i områden polismyndigheten kategoriserat som ”utsatta”. Poliser som syns även när de inte ingriper mot brott kan öka upplevelser av trygghet och minska risken för att parallellsamhällen uppstår.

Författarna till de vinnande bidragen belönades med en prisceremoni och kostnadsfritt deltagande på konferens. Utöver vinnarna i studenttävlingen medverkade bland andra åklagare Paulina Brandberg, kriminologerna Linn Wiklander Josefsson och Amir Rostami och inrikesminister Mikael Damberg på konferensen.

Liridona Harja
Liridona Harja skriver i sitt förslag att polisen bör arbeta mot att samla in så många vapen som möjligt då det minskar risken att människor går miste om sina liv.
Flynn Norlin
"Flera åtgärder behöver sättas in parallellt, varav en del åtgärder kommer att ta mer tid innan effekten märks av," säger Flynn Norlin i en intervju med konferensarrangören.