Vår vän och kollega Karl Dahlstrand har gått bort

Ett brinnande ljus.

Under vinteruppehållet fick vi det sorgliga beskedet att Karl Dahlstrand oväntat avlidit.

Karl läste juridik och kriminologi vid Stockholms universitet och avlade examen i rättssociologi vid Lunds universitet 2007. Han disputerade vid Rättssociologiska institutionen 2012 på avhandlingen Kränkning och upprättelse: En rättssociologisk studie av kränkningsersättning till brottsoffer som prisades av Vetenskapssocieteten i Lund.

Karl undervisning berörde hur samhällsvetenskaplig kunskap ges relevans vid rättstillämpning, lagstiftning och inom den rättsliga professionen. Hans stora forskningsintresse var hur samhället och rätten bemöter brottsoffer, främst genom den typ av kränkningsersättning som är tänkt att ge brottsoffer upprättelse.

Karl hade också ett stort intresse för rättsfilosofi och antogs som medlem i British Wittgenstein Society och i svenska sektionen av The International Association for Philosophy of Law and Social Philosophy 2020.

Hans plötsliga bortgång lämnar ett stort tomrum på Rättssociologiska institutionen och kollegor i sorg och saknad.

Begravningen äger rum i Stora salen på Grand hotell i Lund, kl. 14:00 den 25 januari.

För att närvara vid minnesstunden efter begravningen anmäler du dig senast 21 januari på begravningsbyråns Axelssons webbplats via länken nedan.

Gå till Karl Dahlstrands minnesrum på axelsson.se.

Bild på Karl Dahlstrand av Emma Lord