Avkolonisera arbetsrätten: ett samtal med Adelle Blackett

Adelle Blackett

I slutet av förra sommaren intervjuade Amin Parsa och Niklas Selberg professor Adelle Blackett om hennes undervisning och forskning om avkolonisering av arbetsrätt och juridisk utbildning. Samtalet har precis publicerats.

Den 31 augusti 2020 hade Rättssociologiska institutionens postdoktor Amin Parsa och Niklas Selberg, lektor vid Juridiska fakulteten, en digital konversation med Adelle Blackett, professor i juridik vid McGill University. Intervjun publicerades i Third World Approaches to International Law Review och berörde professor Blacketts forskning och undervisning om avkolonisering av arbetsrätt och förekomsten av ”othering” – stämplandet av andra som avvikande från normen –  av arbetsrätt, till och med bland de mest progressiva juridiska akademikerna.

Adelle Blackett frågar vad som händer när arbetsrätten tvingas se sig själv i historiskt rotade, relationella och kontextualiserade termer. Samtidigt som hon avvisar kontinuitet för sakens skull, betonar hon behovet av att utveckla utrymmen där alternativa och kontrahegemoniska berättelser om syftet med arbetsrätten tas på allvar – de som härstammar från arbetsrättens periferier i koloniserat land, människor utan inflytande eller ägodelar i det globala söder och norr.

Professorn reflekterar också över Black lives matter-rörelsens betydelse, den juridiska akademins historiska roll i förtryck och exploatering och vårt ansvar att odla en inlärningsmiljö som gör det möjligt för studenter att bemöta endemisk anti-svart diskriminering, rasism och polisbrutalitet. När hon reflekterar över sitt eget inträde i den akademiska världen säger Adelle Blackett att vi alla har "läxor" att göra, inklusive "det förlossande arbetet att omvandla de institutioner vi befolkar, inklusive våra universitet och juridiska fakulteter".

Intervjun har ursprung i två händelser vid Lunds universitet: Adelle Blacketts presentation av sin monografi ”Everyday Transgressions: Domestic Workers 'Transnational Challenge to International Labour Law” den 5 december 2019 och seminariet ”Decolonizing Labour Law and Conceptualizing Transnational Law”, organiserat av Law & the Social Research Network.

Besök twailr.com för att läsa intervjun med professor Adelle Blackett.

Lär dig mer om Amin Parsas forskning på hans personliga sida.

Besök Lunds universitets forskningsportal för mer information om Niklas Selberg.

Mer intersektionell juridisk forskning hittar du hos forskningsnätverket Law & the Social

Amin Parsa. Foto: Privat

Amin Parsa är postdoktor på Rättssociologiska institutionen vid Lunds universitet och vid Vrije University i Amsterdam. Han doktorerade vid juridiska fakulteten i Lund med en avhandling som berör de lagliga konsekvenserna av target visualisation-teknologi som den användes av USA:s militär i Irak och Afghanistan.

Niklas Selberg, Juridiska fakulteten.

Niklas Selberg är lektor på Juridiska fakulteten vid Lunds universitet. Hans forskningsintressen kretsar framförallt kring rätten som den tillämpas på arbetsmarknaden.