Framtidens kriminologer firades vid avslutningsceremoni

Ett 60-tal kandidater i kriminologi uppradade på fyra nivåer

Den 1 juni blev ett 70-tal kriminologistudenter formellt kandidater i kriminologi vid kriminologiprogrammets avslutningsceremoni. I en tid där universitetet står inför utmaningar som artificiell intelligens och ökat politiskt inflytande, framhöll ceremonin vikten av mänsklig expertis och akademisk frihet.

Avslutningsceremonin för Kandidatprogrammet i kriminologi markerar övergången från kriminologistudent till kandidat i kriminologi. Kandidaterna släpps ut efter tre års institutionalisering vid Rättssociologiska institutionen och Sociologiska institutionen med ett intyg om de kan en hel del om bovar och banditer; sociala normer och avvikelser; brottsoffer och brottsprevention och hur man studerar kriminologiska fenomen.

– Ni kommer att tillämpa de färdigheter som ni ackumulerat här på Lunds universitet på olika sätt, praktiskt eller än mer teoretiskt, beroende på hur ni väljer att gå vidare, sa programkoordinator Patrik Olsson i sitt inledande tal.

En man bakom en talarstol inför en publik.
Patrik Olsson är lektor vid Rättssociologiska institutionen.

Kandidatprogrammet i kriminologi är sedan fem år tillbaka den mest populära utbildningen i ämnet i Sverige. Lektor Lisa Flower berättade för de nästan 70 närvarande studenterna att antogs till programmet bland 4426 sökande och klargjorde en gammal myt för avslutningsceremonins gäster.

– Studenterna som tar examen i dag kommer inte att bli som Leif GW Persson, inte odla skägg, eller kanske några av dem, inte klä sig i jaktväst eller muttra på ett obegripligt sätt och de kommer inte producera sin egen bag-in-box eller brädspel.

Under kandidaternas sista termin på utbildningen har AI och användandet av ChatGPT blivit ett omdebatterat ämne på universitetet. Professor David Wästerfors skämtade om att lärarlaget under ett skogsbad kommit fram till att från och med nästa termin blir ChatGPT obligatoriskt. Lärarna ska använda det för att utforma tentor och formulera frågor, men också till att skriva tentasvaren och rätta dem. AI kommer göra både lektorer och studenter överflödiga. Men mot slutet av naturvistelsen upptäckte lärarlaget AI-robotarnas förmåga att fuska.

– Vi behöver analysera ett avvikande beteende, ett slags brott, några robotars kriminalitet. För den analysen behöver vi nog livslevande kriminologer, med känslor och förnuft, kriminologer av kött och blod med fantasi och centrala nervsystem. Vi behöver er, sa David Wästerfors.

Artificiell intelligens är inte det enda potentiella akademiska problemet som framträtt tydligare den senaste tiden. Professor Anna Lundberg påtalade att den akademiska friheten hotas på bred front av en mer organisk intelligens.

Publik framför en person ståendes bakom en talarstol
Anna Lundberg är professor i rättssociologi och docent i mänskliga rättigheter.

– Bildning är en individuell process men sker alltid i ett sammanhang. Nu lever vi i en tid där akademins frihet är under hot i flera länder där auktoritära krafter flyttar fram sina positioner. Det samhällsansvar ni utvecklat här är viktigare än någonsin, men också svårare.

Lektor Karl Dahlstrand har varit involverad i kriminologiprogrammet sedan starten 2009. Han hade grävt fram en mejlkonversation med utbildningsplanen från programmets begynnelse.

– Och det är intressant att nästan ingenting har förändrats på 14 år. Programmet är på det sättet ganska stabilt eller stelt. Men det är ni studenter som gör det levande, tillför det aktiva. Det finns en plan men det är ni som gör innehållet. Och utan er finns inte vi lärare heller. Så tack för den förmånen att få ta del av allt ni studenter tillför, annars hade vi bara haft den här kursplanen men inget levande program.

Även representanter för Kriminologernas studentförening talade till kandidaterna vid ceremonin, som avslutades med körsång, gåvoutdelning och mingel.

En man i brun kavaj
Karl Dahlstrand är lektor vid Rättssociologiska institutionen.