Hon föreläser vid Reza Banakars minnesseminarium i år

Susan S Silbey

Susan S. Silbey är professor i humaniora, sociologi och antropologi vid Massachusetts Institute of Technology (MIT) och professor i beteende- och policyvetenskap vid MIT:s handelsskola Sloan School of Management.

Susan Silbeys föreläsning, "Pragmatic Regulation: Governing Inside the House of Science", hålls online och är öppen för allmänheten.

Susan Silbeys forskningsintressen omfattar styrning, reglering och revisionsprocesser i komplexa organisationer. Hon har länge studerat förhållandet mellan lag och vardagsliv: hur vi uppfattar och upplever lagen och följer, manipulerar eller kämpar mot den. Tillsammans med Patricia Ewick har hon utvecklat den kanske mest inflytelserika teorin om rättsligt medvetande inom rättssociologiska studier. Hennes arbete resulterade i publikationer som The Common Place of Law: Stories From Everyday Life (1998) och "Narrating Social Structure: Stories of Resistance to Legal Authority" (2003), båda tillsammans med Patricia Ewick.

Bland hennes nuvarande forskningsprojekt finns "The Struggle for Accountability:  Trust and Surveillance in the Cultures of Science", med fokus på skapandet av ledningssystem för att begränsa risker, inklusive miljö, hälsa och säkerhet, och etiska brister, och "Developing Diverse Leadership for Engineering", en studie av könsroller och skillnader inom vetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik.

Information om professor Silbeys föreläsning finns i kalendariet.