Måns Svensson lämnar Rättssociologiska institutionen och blir rektor

En man i svart kostym.
Foto: Anders Roos

För snart tre år sedan tog Måns Svensson tjänstledigt från Rättssociologiska institutionen för att bli professor i rättssociologi och chef för Akademin för lärande, humaniora och samhälle vid Högskolan i Halmstad. När hans tjänstledighet upphör vid årsskiftet står det klart att han avslutar sin tjänst i Lund. Istället blir han rektor för Jönköping University.

– Jag lämnar nu min tjänst i Lund för ett spännande uppdrag som rektor i Jönköping. Men rättssociologen kommer i någon mening alltid vara min heminstitution. Här har jag mina närmaste vetenskapliga kollegor och här finns en av de finaste rättssociologiska miljöerna i världen, säger Måns Svensson.

Måns Svensson disputerade vid Rättssociologiska institutionen 2008 med avhandlingen Sociala normer och regelefterlevnad. Trafiksäkerhetsfrågor ur ett rättssociologiskt perspektiv. Därefter har han undervisat på samtliga nivåer, medförfattat tre läroböcker i rättssociologi och handlett 13 doktorander, varav huvudhandledare för åtta.

Hans forskning har fokuserat på rättens påverkan på och beroende av informell social kontroll. Han har särskilt studerat digitala frågor, migration, korruption, arbetsliv och privatekonomi, ofta med ett globalt perspektiv. Som forskare vid Lunds universitet har han byggt upp tre tvärvetenskapliga forskningsmiljöer som fokuserat på teknik och social förändring: Lunds universitets internetinstitut, Lunds universitets institut för ekonomisk trygghet och Arbetsmiljöhögskolan.