Masterstudent belönad för sin praktik på Auschwitz-Birkenau statsmuseum

Marko Antonio Naranjo

Marko Antonio Naranjo, student på mastersprogrammet i rättssociologi, fick Museichefen för Auschwitz-Birkenau statsuseums pris för sina insatser under sin praktik under höstterminen 2022. Museichefen ger utmärkelsen till volontärer och praktikanter som gör särskilda insatser för att främja minnet av Auschwitz.

Jag känner att det här erkännandet inte bara är för mig utan också för Rättssociologiska institutionen. Utan hjälp från alla er som utgör institutionen och Sverige skulle jag inte ha kunnat vara på Auschwitz-Birkenau statsuseum, sade Marko Antonio Naranjo.

Auschwitz-Birkenaus statsmuseum inrättades 1946 av före detta fångar i koncentrationslägret Auschwitz på uppdrag av Polens kultur- och konstministerium. Under sin praktikperiod arbetade Marko Antonio Naranjo i Auschwitz-Birkenau-lägret i Oswiecim i Polen med att rekonstruera identiteten hos tidigare fångar och utvisade personer utifrån arkivuppgifter från museet och Arolsen-arkivet i Bad Arolsen i Tyskland. Han träffade före detta fångar och deltog i seminarier på museet om ämnen som medicin i Auschwitz och förövarnas etik. Efter sin praktikperiod har han fortsatt att vara en aktiv volontär på muséet.