Ny forskning presenterad på Panoramadagen

Två personer vid en talarstol inför publik.
Doktoranderna Embla Helle Nerland och Tim York presenterar på Panoramadagen.

Panoramadagen är ett årligt stafettseminarium som presenterar pågående forskning vid institutionen för nya studenter. Det är ett tillfälle för studenterna att få en överblick över den vetenskapliga produktionen vid sin nuvarande institution och fördjupa sin förståelse för ämnet.

2024 års upplaga av Panoramadagen innehöll presentationer av flera nya forskningsprojekt. Ett av dem är det av Wallenbergstiftelsen finansierade "Vulnerability in the Automated State".

Digitalisering är processen att göra något analogt digitalt. Det sker i allt större utsträckning i många delar av samhället, till exempel i interaktionen mellan stat och medborgare. Inom forskningsprojektet studerar doktoranderna Tim York och Embla Helle Nerland hur de digitala interaktionerna mellan staten och medborgarna skapar sårbarhet. När vi går från analoga till digitala system är syftet ofta att förenkla och effektivisera. För en del människor försvårar vi tillvaron istället - till exempel de som inte förstår hur man använder de digitala systemen eller de som saknar verktyg för att komma åt dem. Tim York och Embla Helle Nerlands forskning undersöker hur staten bör reagera på den ökade sårbarheten, om det behövs nya lagar och förordningar och om vi bör ompröva digitaliseringen av välfärdstjänster.

Mer information om Rättssociologiska institutionens forskning finns på Lunds universitets forskningsportal.