Karl Dahlstrand presenterade vid isländsk konferens om sexuellt våld

Karl Dahlstrand sitter uppradad bredvid andra konferensdeltagare
Karl Dahlstrand är forskare och universitetslektor vid Rättssociologiska institutionen vid Lunds universitet. Foto: Foto: Kristinn Ingvarsson

I slutet av september besökte Karl Dahlstrand Island för att tala vid den internationella konferensen "Recognising Sexual Violence: Developing Pathways to Survivor-Centred Justice"anordnad av Islands universitet.

Karl Dahlstrand har studerat brottsofferersättning i över tio år. Vid konferensen anordnad av Islands universitets Institut för genus, jämlikhet och skillnad (RIKK) presenterade han sin forskning om ersättning till offer för sexuellt våld i Sverige. Karl Dahlstrand säger att lagen som ger brottsoffer rätt till ersättning är vag och kan tolkas olika. Det finns också en fråga om kränkningen och offrets lidande. Det är svårt att mäta kränkningar i pengar så att ersättning ger upprättelse för brottsoffren.

Enligt lagen ska kränkningsersättning överensstämma med sociala normer. Därför måste ersättningen ses i utifrån straffrätt, straffnivå, ersättningens proportion i relation till straffet och brottets straffvärde, säger Karl Dahlstrand.

Konferensen var ett samarbete mellan RIKK, juridiska fakulteten vid Lunds universitet och institutionen för kriminologi och rättssociologi vid Oslo universitet.

Hildur Fjóla Antonsdóttir
Hildur Fjóla Antonsdóttir är för närvarande postdoktoral forskare på EDDA Research Center vid Islands universitet. Foto: Kristinn Ingvarsson

Konferensordföranden Hildur Fjóla Antonsdóttir disputerade vid Rättssociologiska institutionen vid Lunds universitet 2020. I sin avhandling Decentring Criminal Law: Understandings of Justice by Victim-Survivors of Sexual Violence and their Implications for Different Justice Strategies undersöker hon hur överlevare efter sexuellt våld i Norden upplever rättvisa. Hon fann att rättvisa är närmast ouppnåelig för offren och att det är viktigt att gå bortom det fokus som finns på det straffrättsliga systemet.

En inspelning av Karl Dahlstrands presentation finns på Islands universitets Youtube-kanal.

Besök konferenssidan på Islands universitets hemsida för att se alla presentationer

Ladda ner Hildur Fjóla Antonsdóttirs doktorsavhandling (PDF, ny flik)