Bakgrund
Per Wickenberg var lärare i grundskolan under 1970- och 80-talet och är sedan 1993 verksam vid Lunds universitet med olika uppdrag med utgångspunkt i rättssociologisk forskning och utbildning.
Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).
Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.
Per Wickenbergs fokuserar sin forskning på normer och normbildningsprocesser i organisationer och företag och har även ett stort intresse för normstödjande strukturer i detta sammanhang samt för ledarskap och normerande handlingsmönster.
Utbildning som påverkansform, det vill säga som styrningsmedel och drivkraft, intresserar honom. Under många år har han forskat och undervisat om miljö och hållbar utveckling, miljöutbildning, och miljöundervisning. Demokrati, delaktighet och inflytande är andra viktiga inriktningar i den rättssociologiska forskningen.
Han har varit nationell samordnare i forskarnätverket ”Utbildning och hållbar utveckling” med ekonomiskt stöd av Vetenskapsrådet (2000-2008) och har de senaste 10 åren varit verksam som handledare, mentor och lärare i det Sidafinansierade internationella utbildningsprogrammet vid Lunds universitet "Child Rights, Classroom and School Management" (2003-2015) som fokuserar på Barnkonventionen.
Visar av publikationer. Sorterade efter år och sen titel.
Per Wickenberg var lärare i grundskolan under 1970- och 80-talet och är sedan 1993 verksam vid Lunds universitet med olika uppdrag med utgångspunkt i rättssociologisk forskning och utbildning.