Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Bild på John Woodlock av Emma Lord.

John Woodlock

Affilierad forskare

Bild på John Woodlock av Emma Lord.

Between Law and Safety : Licensed Aircraft Maintenance Engineers and the Socio-professional Construction of Legality in European Civil Aviation

Mellan Rätten och Flygsäkerheten : Certifierade flygtekniker och den socio-professionella konstruktionen av legalitet inom Europeisk civil luftfart

Författare

  • John Woodlock

Summary, in Swedish

Den undersökning och intervjubaserade mixed metods-forskningen som presenteras i denna sammanläggningsavhandling utforskar hur flygtekniker i Sverige, Norge och Portugal upplever att arbeta under den vertikala kedjan av hård och mjuk lagstiftning som utgör Europeiska Unionens reglering av denna sektor. Genom att fokusera på händelserapportering och certifiering av att flygplan kan tas i drift, som två reglerade fenomen som direkt påverkar dessa flygteknikers dagliga arbetsliv, fann forskningen att en sektoriell rättsmedvetenhet uppstod, vilken karakteriseras av normativ pluralism och en professionell kulturell lojalitet gentemot en norm som sätter säkerheten främst. Ur ett bottom-up perspektiv visade det sig att detta normativa åtagande att upprätthålla "säkerheten först" både kompletterar och kolliderar med toppstyrd förståelse av regelefterlevnad. Med utgångspunkt i Ewick och Silbeys kritiska och empiriska förhållningssätt för forskning om rättsmedvetande, är ”modulated derogation” ett begrepp utvecklats i denna avhandling och som förklarar förekomsten av avvikelse i vardagliga arbetssituationer som ett motstånd till alltför komplexa regler, och fångar hur dessa yrkespersoner ersätter lagstiftningens betydelser av regelefterlevnad genom att ändra en binär kod av regelefterlevnad /icke-regelefterlevnad till en kod av säker/osäker, där säkerheten (flygsäkerheten) sätts främst. Huvudresultaten från forskningen visar att det uppstår skillnader när det gäller hur flygtekniker i de tre undersökta länderna upplever rättsligt ansvarsutkrävande när de rapporterar händelser och/eller certifierar flygplan efter utfört underhåll. Den visade också att en rättvisekultur (”just culture”), förstådd som ett processrättvist informerat rättsligt ingripande stärker legitimiteten för regler och myndigheter bland flygteknikerna, och att rättslig oro inte i signifikant grad påverkar den relationen. Mot bakgrund av en klyfta mellan kraven i hård lagstiftning och tillämpningen av mjuk lagstiftning inom flygplansunderhållsorganisationer, visade det sig att enhetligheten och funktionsdugligheten/lämpligheten i EUs regler för certifiering av flygplan efter utfärdat underhåll beror på var den hårda lagen landar, av vem den mjuka lagstiftningen tillämpas, och i vilken utsträckning behöriga myndigheter tillämpar och upprätthåller båda.

Avdelning/ar

  • Rättssociologiska institutionen

Publiceringsår

2023

Språk

Engelska

Publikation/Tidskrift/Serie

Lund University

Issue

57

Dokumenttyp

Doktorsavhandling

Förlag

Lund University (Media-Tryck)

Ämne

  • Law
  • Sociology
  • Other Engineering and Technologies

Nyckelord

  • sectorial legal consciousness
  • aircraft maintenance
  • just culture
  • soft law
  • procedural justice
  • modulated derogation
  • legitimacy
  • compliance
  • comparative socio-legal research
  • occurrence reporting
  • safety management
  • safety first

Status

Published

Handledare

  • Ida Nafstad
  • Måns Svensson

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 1403-7246
  • ISBN: 978-91-8039-768-1
  • ISBN: 978-91-8039-767-4

Försvarsdatum

28 augusti 2023

Försvarstid

14:00

Försvarsplats

Auditorium (Room 104) Pufendorfinstitutet, Biskopsgatan 3, Lund

Opponent

  • Susan S. Silbey (Professor)